Před dvěma lety si Lukáš Janoušek půjčil karavan a od té doby na tento typ cestování nedá dopustit. Jen o pár měsíců později si pořídil vlastní obytný vůz a koncem loňského roku i platformu, která funguje jako agregátor půjčoven a propojuje majitele karavanů s potenciálními zájemci o vypůjčení. Tvrdí, že karavaning není výsadou určité skupiny lidí, ale může být dostupnou a udržitelnou formou rekreace pro masy. Za pravdu mu dávají čísla: Jen za první tři měsíce letošního roku prodali v Campiri 900 nocí v karavanech a provedli rezervace za necelé tři miliony korun. A to se teprve blíží hlavní sezona.
Jak je to vůbec s těmi termíny? Můžeš nějak kategorizovat, co je obytňák, karavan a podobně?
Správně se obytňáky, obytky a karavany dělí na dvě kategorie: První tvoří obytné vozy, které mají vlastní motor a jedou samy, druhou ty, které jsou tažené za autem. První kategorie má pak ještě několik podkategorií podle typu vestavby interiérů. Existují vestavby do dodávek, jako je typicky třeba Volkswagen California, dále polointegrovaná obytná auta, což jsou dodávky, kterým zůstala kabina řidiče a na ni je přilepená obytná bouda, a pak jsou integrované či celointegravané vozy, a to se vezme základ auta, třeba Fiat Ducato, zcela se sundá karoserie, takže zůstane jen podvozek, postaví se nová kastle a celý vnitřek.
Rozdíl mezi jednotlivými kategoriemi spočívá také ve váze, a tudíž řidičských oprávněních. 90 procent obytňáků můžeš řídit s řidičákem skupiny B, tzn. osobní auto do tří a půl tuny. Ale některé z těch větších mají již vyšší hmotnost, a tak musíš mít řidičák na náklaďák, místo dálniční známky platit mýto a vyhnout se centrům měst.
Nová platforma je na světě
Kdy jste vlastně Campiri založili?
Platformu založil Michal Tyl loni v létě. Já měl v šuplíku podobný projekt už asi dva roky, jen jsem se k němu nedostal, protože jsem měl jiné angažmá. Spolu se svým společníkem Paulem Tesarem, Čechem žijícím na Floridě, jsme původně jednali o investici do Campiri, ale nakonec jsme se nedomluvili a Michal nám v průběhu jednání nabídl, zda ji od něj nechceme koupit. My jsme nakonec souhlasili, že bude jednodušší převzít již existující platformu, která už tou dobou byla na trhu a měla nasmlouvané nějaké partnery. V prosinci jsme navíc získali investici od Mitonu, takže reálně začínáme fakt od ledna.
Co všechno bude umět?
Zásadní je, že si uživatel bude moci sám online zarezervovat a zaplatit auto. Bude mít také k dispozici detailní filtrování podle různých parametrů, mezi nimiž bude třeba i ekologické skóre, kdy si zákazník vybere auto podle ekologické zátěže. Dále bude možné vybírat si podle toho, zda je dotyčný začátečník, zda jede na víkend pro dva s partnerem či partnerkou, nebo jestli se jedná o delší dovolenou s rodinou.
Systém bude výjimečný také v tom, že umožní automaticky generovat landing page pro každou speciální sekci - například Velikonoce v obytňáku, prodloužený víkend v přírodě a podobně. Návštěvníci pak v těchto sekcích najdou nejen auta k pronájmu, ale i další obsah: tipy, kam mohou jet, co tam dělat a podobně.
Přistupujeme k tomu tak, že půjčením obytňáku to všechno teprve začíná, protože pak začneš přemýšlet: Kam pojedu? Kde budu kempovat? Jak si to zarezervuju? Jak se tam dostanu? Chceme proto nabídnout i doplňkové služby, například půjčení podle boardu, kola, elektroskútru, doporučíme lidem kempy, které se líbily jiným našim uživatelům, a tak dál. Tohle vše nebude fungovat hned od začátku, ale je to součást nějaké vyšší vize.
Systém už nyní připravujeme na zahraniční expanzi, takže bude fungovat na .com doméně, s mezinárodní platební bránou a připravený na překlad do dalších jazyků.
Kam a kdy chcete expandovat?
Do zahraničí chceme rozhodně expandovat již příští rok, ale nad regionem ještě přemýšlíme. Obecně jsou však dvě strategie: Buď půjdeme na vyspělé trhy, jako je Německo, Francie, Itálie, ale tam musíme počítat s konkurencí, která je o dost dál, o dost bohatší a větší než my. Nebo půjdeme na Východ, kde není žádný dominantní subjekt. Je tam spousta malých půjčoven, ale nikomu se to moc nechce řešit, protože každá země v regionu má vlastní jazyk a vlastní měnu. My bychom tohle mohli využít a udělat se dominantním hráčem před expanzí do západní Evropy. Zatím se ale rozhodujeme. V příštích měsících si budeme dělat analýzy, jakou cestou se vydáme.
Zdroj: StartupJobs